Ørreten likte våt tørrflue

Et utall kast med tørrflue ut i strømmen ga ikke uttelling. Men så gikk det på en kilosørret på inntrekket.

Vekta viste at denne brunørreten veide 1,18 kilo.
Gausdal har noen små elver som er kjent for sine mange ørreter på 200-400 gram. Torsdag denne uka lot en av "gamlekara" seg lure. En som har vokst seg stor akkurat i denne delen av elva.

Alt var på plass. Vinden hadde snudd og kom sørfra, og sola sørget for en behagelig varme som også førte til at insektene fikk fart på seg.

Ute i et stryk vaket ørret av brukbar størrelse. Fisken var etter fluene mine, men fullførte ikke. I lufta svirret små, lyse vårfluer. Jeg prøvde imitasjoner uten å lykkes. En større, gråbrun vårflue satte seg på vadebuksa mi. Jeg prøvde nye imitasjoner uten hell. Først da jeg satte på en gul døgnflue av fallskjerm-typen, ble det liv i leiren. Riktig nok ikke da den fløt nedover overflaten, men da jeg trakk den inn under vann som en våtflue.

Den ørreten måtte ha iakttatt mange av fluene mine på veg inn mot land. At den skulle velge en fallskjerm-variant av en tørrflue som hadde sunket og var på vei motstrøms, var overraskende. Overraskende morsomt.

Dagen derpå plasket regnet ned fra morgenen av, og det var kaaaaldt! Det ble noen ørreter på rundt 300 gram (jfr. bildet under) på fallskjerm-døgnflue.

En av mange som lot seg friste av en gul fallskjerm-døgnflue.
Tekst: JohnA