Frustrerte fluer

De små svarte fluene virker frustrerte der de flyr - tilsynelatende helt umotivert - rett over vannflata. Hvorfor gjør de det?

Tekst/fotos: John A

Noen centimeter over det åpne vannspeilet svermer insektene. Hva gjør disse små, svarte der over vannflata svirrende omkring? Kanskje er det en lek, altså å fly i sverm med raske rallybevegelser uten å butte i noen andre. Den som butter er ute... Eller kanskje jakter de på noe? Jeg står og betrakter dem en varm og lummer juli-ettermiddag. I motlys virker de å være flere tusen ute på den stille sjøen.


Er de opptatt av å formere seg? Som "Aardal" skriver om sverming i forumet til fluefiskesiden.no: "Forestill deg et sjekkested en halv time før stengetid... de som ikke har scora og er på vei hjem for å hekke, surrer desperate rundt for å finne seg en lekekamerat... der har du svermingen".
     Og under vannflata lurer ørreten.


I samme forum beskriver Sigve små svarte "dansefluer": "Disse er ikke ute etter en lekevenn. De leter etter mat. Disse er en bibioart. Bibioer er som kjent kjøttetere og spiser andre insekter, for eksempel de som klekker i elver og vann. Jeg ser ofte disse ta døgnfluer som strever med å komme ut av nymfeskallet".


I mitt tilfelle var det nok snakk om Sigves bibioer. Men tar ørreten disse fluene? På min tur var det få vak å se under disse insektskyene, men jeg lyktes med en liten, svart palmermygg. Ørreten valgte min flue (!) i stedet for de utallige andre. Som amatør-fluebinder tar jeg det som et kompliment. En minivariant av Black Gnat, eller busteflue - som kanskje er insektverdenens svar på et dustehue - kan også helt klart være verdt et forsøk.
   Moralen må være; har du en liten svart en, får du oftere napp.