Årets første ørret!


Jeg stakk en tur ut med fluefiskestanga i helga for å prøve nymfa. Jeg har tidligere hatt suksess på våren med en Montana-nymfe med grønn underkropp. Etter rundt 30 kast i sterk og kald motvind, var jeg i ferd med å miste trua. Så gikk den jaggu på. En ørret på rundt 300 gram. Ikke svære karen, men den ga meg en overraskende god fight før den ble landet i håven. Noe senere gikk det på en til på omtrent samme sted. Også denne virket sterk og sprelsk og med god kondisjon. Det tyder godt før isen går for alvor i Nes.



Ørreten så pen ut i skinnet. Den var ganske tynn, men ble foreviget i vårsola før den ble sluppet ut igjen. Dermed får den forhåpentligvis mulighet til å spise seg feit gjennom sommeren, sånn at jeg kan hilse på den igjen ut på høsten... Det var uansett moro å få den første ørreten for året.

Da jeg stakk hånda ned i vannet fikk jeg enda en indikasjon på at vi ikke er langt ut på året. Vannet var iskaldt. Montana-nymfa fisker godt både i solskinn, overskyet vær og når det mørknes. Jeg lar den først synke før jeg trekker den rolig inn og lar den gå forholdsvis høyt i vannet.