Napp på Zubber - igjen

Turen gikk ned til elva, på en sti dekorert av barfrost og rim. Nymfa "Zubber" frister harren også i oktober.


Harr som står i elvestrømmen var målet for turen. Med en fortynget Zubber (en gullhodenymfe jeg bant det første eksemplaret av ut fra egen fantasi for noen år siden) vadet jeg ut i elva et sted der det går ei såkalt djuprenne. Zubber-varianten min har vist seg å friste harren i denne elva, og det slo ikke feil denne gang heller. Kanskje er det den røde tråden i halen som gjør susen...

Kastet går skrått oppstrøms. Nymfa er ganske kraftig fortynget, så det er lett slå krøll på fortommen eller sette den fast i stangtuppen på vei ut. Med et kontrollert kast kan nymfa landes 20-30 meter ut i elva, rett over djuprenna. Siden nymfa er fortynget, synker den fort. Den "subber" elvebunnen nedover strømmen (derav havnet Zubber). Og der står det forhåpentligvis en og annen harr og venter.

Klikk på bildet for større versjon.
Den ene jeg fikk bet heldigvis på i en fase da jeg hadde god kontroll på snøret. Det vil si at det ikke var vesentlig "slakk" på det, og jeg hadde en god mulighet til å gjøre mothogg. Det var deilig å kjenne at fisken satt på, og nøkkene i snøret fortalte meg at det var en harr av brukbar størrelse.

På dette stedet har jeg kun fisket med fluestang, og jeg har kun fått harr på nymfe tidligere. Altså aldri ørret. Jeg har også fått harr på tørrflue på dette stedet, men aldri så sent på året. Nå var var vannføringen i elva endelig lav nok til at det var mulig å komme seg langt nok ut i elva til at kastene nådde ut i djuprenna.

Om noen dager fredes denne elva for fiske gjennom vinteren. Det skyldes først og fremst at ørreten skal beskyttes.

John A

Kommentarer