Thomas & Thomas fluestenger

Helix-serien til den amerikanske fluestangprodusenten Thomas & Thomas er basert på medium rask aksjon.

Thomas & Thomas Helix 965-4
Enhåndsmodellen Helix 965-4 passer fint for ørretfiske både i tjern og elv. Har du god plass til bakslengen, kan denne stanga by på lange kast. Den er 9,5 fot lang og er i snøreklasse #5. Stanga fungerer godt også i sterk vind, og er laget for nøyaktige og rolige presentasjoner. Det er mulig å oppnå høy snørehastighet og samtidig bevare følelsen av god kontroll i kastet.

Stanga ser rett og slett delikat ut, med klassiske T&T-inskripsjoner og solide snøreringer. Den har et emne av Bubinga-løvtre og et lyst, veldreid kork-element. Den er utstyrt med "fighting butt" i tilfelle storfisken skulle bite på. Stanga er firedelt og selges med en romslig tube.


Jeg har prøvd den ut på flere fisketurer denne sommeren. Stanga er godt balansert. Den er ikke av de letteste. Vekta er sånn cirka midt på treet. Jeg har til tider sittet lenge på huk ved tjernet og ventet på at ørreten skulle la seg friste, uten å føle at stanga blir plagsomt tung.


Med et velsmurt snøre går det så det griner. Etter flere år med fluefiske legger jeg stor vekt på snørebehandlingen, for å unngå at det blir trått og dermed tungt å jobbe med.


Ingen fluefisker liker vel motvind, og de beste presentasjonene oppnådde jeg naturlig nok i lett medvind. Stanga fungerer også godt ved fluefiske fra kajakk.


Thomas & Thomas ble grunnlagt i 1969 av stangbyggerne Tom Dorsey and Tom Maxwell. Jeg kjøpte stanga i Villmarksbutikken på Jessheim. Prisen: 2990 kroner.

John Sportsfisker

Kommentarer