Satte gjedde-pers i Uåa

Brynjar Antonsen klarte å lure et stort beist av en gjedde. Ikke akkurat fluefiske, men i aller høyeste grad et fiskeeventyr.

Tekst/foto: John Arne Paulsen 

Brynjar Antonsen bor rett ved der Uåa renner ut i Glomma i Nes på Romerike, Akershus. Han har alltid vært opptatt av naturen og livet i vannet og i skogen. Årets første kuldenatt ble etterfulgt av en solid morgentåke. Brynjar visste at det ville bli en flott dag så fort tåka lettet. Det var tid for en fisketur i båt opp Ua.
Personlig rekord: Brynjar Antonsen viser fram beistet av en gjedde. Vekta viste 11 kilo.
      - Jeg tenkte jeg skulle prøve å få opp noen mort og flirer i Uåa, som jeg kunne bruke til åte under vinterens lakefiske. Det er høy vannstand i Glomma, og da trekker ofte flira og andre fiskeslag inn i Uåa. Det kan gi morsomt fiske, sier Antonsen.
      Men det var gjedda som fikk ham til å flire etter denne turen.

Fargerik hale: Gjeddas halefinne preges av en farge blandet av magenta og rød.
Satte tenna i metallet
       - Den lå og lurte inne i sivet. Jeg hadde med en stor wobbler og et snøre kraftig nok til å holde gjedda i sjakk. Fisken klarte ikke å bite av metallfortommen, og etter hvert fikk jeg lempet gjedda opp i båten med en klepp. Den er fast redskap i båten, sier Antonsen.
       Han hadde en grov kjepp liggende som han fikk avlivet beistet med. Vekta viste 11 kilo.
       - Det blir jo et basketak når en så stor fisk havner i båten, men det gikk greit. Det var moro, dette, fastlår den erfarne friluftsmannen.

Kjeften på en så stor gjedde er imponerende.

Aktiv pensjonist
Antonsen er aktiv i Østre Vorma Utmarkslag og i Øststranda Jeger- og Fiskerforening. Han har utallige historier å fortelle fra naturopplevelser gjennom livet, men aldri tidligere har han fått en så stor fisk på kroken. Sønnen Vidar ringte tilfeldigvis hjem fra Dovre senere denne dagen.
        - Han lurte blant annet på om jeg hadde fått no' fisk, og trodde ikke på meg da jeg fortalte om fangsten, smiler gjeddejegeren.

Solid redskap: Brynjar Antonsen tok med denne wobbleren på fisketur. Det angrer han ikke på etter at storfisken lot seg friste.
Vekker oppsikt
De siste somrene har vannføringen vært stor i Glomma gjennom Nes.
       - Det har jo vært høy vannstand. I lengre perioder har det  knapt vært mulig å se brygga mi nede ved bredden, så båten har jeg måttet sette ut fra plenen, sier Antonsen.
         En gjedde på 11 kilo i Uåa vekker oppsikt i sportsfiskemiljøet. Bladet Alt om Fiske fører hvert år 10 på topp-lister over fangster av forskjellige fiskeslag. Ei 11-kilos gjedde kommer høyt opp på denne lista.