Finnskogørret på første kast

Tjernet der inne på Finnskogen var omringet av fiskere. De hadde kommet i en minibuss og satt ute på myroddene på hver sin campingstol.

De så ut til å fiske med mark alle sammen. Ikke noe galt med det, altså... Jeg fant en ledig myrflekk, etter å ha gått gjennom bløtt og ulendt terreng. Jeg rigget fluestanga, og da jeg fikk bundet flua på fortommen så jeg at det vaket rett utenfor myrkanten. Med ett var alle andre borte vekk. De satt ikke der lenger. I hvert fall ikke oppi mitt hode. Det var bare meg, flua og det vaket. Det var utført av en fisk av brukbar størrelse.

Jeg har erfart at det første kastet kan være litt vrient. Det er viktig å trekke ut snøret kontrollert og legge det ut på bakken slik at det ikke ender med å floke seg under utkastet. Derfor var jeg nøye denne gang, og snøret gled fint ut. Flua landet på riktig sted, og fisken formelig kastet seg over den. Det ble en morsom fight før en ørret på 750 gram endte i håven. En oppløftende start på den første Finnskog-turen sist sommer.

Foto © Fluefiskeprat.com
Etter å ha foreviget fisken, ble jeg atter oppmerksom på fiskerne rundt. De satt urørlig. Ingen sa noe, og ingen gjorde noen tegn til å la seg imponere. Det går nok flere pene uti der, inkludert den som jeg slapp ut igjen. Jeg kjørte videre til en folketom sjø lenger inn...

John A.