Tatt på fersk gjerning

I Oslomarka ble en mann stoppet av en bæltøff oppsynsmann i det han bar på en stor, blank pose full av sprellende fisk som helt klart så ut som ørreter.

Oppsynsmannen spurte om han hadde tillatelse til å fange alle disse fiskene på denne måten. Da svarte mannen at nei, det hadde han ikke.
   - Men dette er mine akvariefisk. Mine kjæledyr, kan du si, sa mannen.
   -Kjæledyrfisk? spurte oppsynsmannen og gjorde store øyne.


   - Ja, det stemmer. Hver kveld tar jeg med meg disse fiskene fra mitt eget ferskvannsakvarium og hit opp til dette tjernet og lar dem svømme rundt en stund. Så plystrer jeg på dem, og de hopper tilbake opp i plastposen. Så reiser jeg hjem igjen med dem, fortsatte mannen.
   - For noe forbanna oppspinn! Fisker kan ikke gjøre noe sånt, fastslo oppsynsmannen.
   Mannen så på oppsynsmannen med et lurt blikk.
   - Jeg skal vise deg hvordan det fungerer, sa han.
   - Okei, dette er jeg bare nødt til å se, sa oppsynsmannen, stadig mer nysgjerrig.
   Mannen helte fisken tilbake i tjernet og sto og ventet. Etter flere minutter var oppsynsmannens tålmodighet slutt.
   - Vel? spurte han.
   - Vel, hva? svarte mannen.
   - Når har du tenkt å plystre på dem?
   - Plystre på hvem? spurte mannen.
   - Fisken, vel, sa oppsynsmannen.
   - Hvilken fisk?

Kommentarer