Deilig fjellfiske i juni


FJELLØRRET: Denne ørreten ble fristet av en liten bille-imitasjon som fløt i vannfilmen.

Utover våren penser tankene stadig innom mulige, nye fisketurer i fjellheimen. Plutselig kom sommervarmen.

Norge er bra, og alle de fire årstidene går det an å nyte. Men for en stangfisker primært på jakt etter ørret, er sommerhalvåret naturligvis den beste tiden. Også denne forsommeren la jeg inn en tur til et område i Innlandet, i en del av fjellområdene rundt Etnedal, for å gå turer og å jakte på ørreten.

Rolig landskap
Her bretter viddene seg ut i cirka 1000-1300 meters høyde over havet. Ingen høye fjelltopper eller ville fjellpartier, men et "rolig" landskap. Det handlet om å "komme seg inn i bobla" og kun kose seg med frisk luft og å være i aktivitet.

Det var meldt varmt og tørt vær i alle de tre dagene jeg skulle tilbringe der, og det slo til. Det endte med en blanding av myggmiddel og solkrem. Varmen skapte utfordringer rent fiskemessig. Fisken er ikke så lett å lure under slike forhold. Dette var den andre uka i juni, og da har heller ikke insektlivet kommet skikkelig i gang ennå.

Målet den første kvelden var fiske i rennende vann. Til tross for at det ikke var lenge siden mye av snøen smeltet, var vannføringen liten. Det var størrelsen på fisken også, men det ble da noen 300-grams ørreter som lot seg lure av en liten døgnflue med mørk kropp.

Inn i fjellet
På dag 2 bar det inn i fjellet, til et vann som ligger idyllisk til ved ei hytte som jeg virkelig misunner eieren av. I vannet vaket det ustanselig, men jeg klarte ikke å finne ut hva det var ørreten tok. Antakelig var det bittesmå fjærmygg, noe jeg ikke hadde i flueboksen. Jeg fikk imidlertid en ørret på en imitert, liten sort bille.

VARMT VÆR: Fjellfiske i shorts tidlig i juni er ikke å forakte. Fisken vaket villig og insektlivet var i ferd med å eksplodere.

Ut på ettermiddagen buldret det fra himmelen. Det kom mørke skyer og et tordenvær bygde seg opp over dalen. Uansett hva slags vær som er meldt, er det lurt å ha med seg regntøy i sekken. En vet aldri på fjellet, og det kan skifte veldig fort. På turen ned igjen, falt det noen dråper, og den friske junilufta ble enda friskere. Så steiket sola igjen til langt på kveld.

Behagelig fiske
På dag 3 tok jeg turen til et utos som innbød til behagelig fluefiske med god plass til bakslengen. Det var overskyet og flotte forhold for fiske, og jeg kom vel opp i et tosifret antall ørreter. Alle var dessverre under minstemålet for dette området. Jeg har fått ørret på over kiloen her før, så jeg vet at de er der ute.

Ellers var det artig å oppleve at flere lastebillass med sauer ble kjørt inn og sluppet i fjellet. Etter hvert slippes også flokker med storfé i dette området, der de har førsteklasses beiteforhold gjennom hele sommeren.

TIDLIG PÅ SESONGEN: Det lå fortsatt en god del snø i fjellet i dette området.

Tekst og foto: John Arne Paulsen, Naturfiskeren

Les også: 



Kommentarer